5/20/2015

NORRLANDSRESAN


I onsdagskväll tog jag och Jonas flyget

till Norrland för att spendera en långhelg

med Jonas familj och våra vänner som bor

längre upp i landet.




Vid flygplatsen möttes vid av Olof som

hämtade oss. Första två nätterna sov vi

nämligen i Umeå hos Olof och Helena.




I Umeå finns det fantastiskt fina hus med vackra

skyltar på. Självklart var jag tvungen att föreviga dessa på bild. 




Se bara här på FRUKT, SAGA och INGRIDS!

Vilka skyltar och vilken konstnärlighet det fanns förr.




Väl i Umeå hann vi även med att åka i Olofs cabriolet

fika, strosa runt på stan och även besöka Bobbys loppis.




Här är jag på Bobbys loppis, fotad av Jonas.

Min koncentrerade min kommer från att jag nog

fokuserade på att bli erbjuden en påse för mina fynd.




Jag fyndade en skomakarlampa till köket för 10 kronor,

en sovrumslampa för 80 kronor samt två stycken 

Grön Anna tallrikar till köket för 15 kronor styck.




Efter våra två fina dagar i Umeå åkte vi 

vidare med buss till Jonas föräldrar och Boliden.

I Boliden hängde vi mest med Jonas farmor,

mamma, pappa, bröder, syskonbarn och tillhörande flickvänner.




Vi lyckades ha vädret på vår sida en av dagarna

och beslöt oss att åka på loppis till Jörn

och där efter möta upp Adam och fika på bullar

vid en mysig och trevlig utsiktsplats.




Jonas mamma packade korgen full med kaffe, 

mockarutor och kanelbullar. Jag stannade vid Ica och

inhandlade mer fika i form av de Tom & Jerry-kex.

Ibland tror jag inte att det finns ett godare kex än just dessa.


Nostalgi, krisp och vanilj i ett och samma kex!




Efter vårt stopp på loppisen svängde vi av vid 

Renfors där det fanns brinnande eld och massor

av husbilar. Folk hade samlats där och njöt av värmen från

solen, vyn av sjön, skogen och ljuden av fågelkvitter.






Det var ett fantastiskt litet tillhåll. Det fanns en kamin som kokte

tvättvatten och en liten bod där man kunde diska upp sina använda kärl. 

Veden var gratis och man fick lägga en 20'a i en låda om man 

ville skänka en liten slant.







En alldeles perfekt dag som avslutades i varma 

mackor och film framför tv'n.



Vi han även med att åka till stugan för att kika hur det såg ut.

Framför dörren låg det en död liten sparv och i uterummet hade

en lite näbbmus somnat in.




Förutom de döda små djur vi hittade såg allt fridfullt

ut som vanligt vid stugan. Vattnet ringlade framför bron

som valigt och fåglarna kvittrade.



Ett perfekt avslut på en fin långhelg i vackra Norrland.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall