9/06/2013


                                dagen i bilder


Det började med att lund bjöd mig på det finaste vädret med sol och fågelsång
Och redan vid halv nio åkte Helene och jag mot Ekeby för att träffa
Den här eldsjälen Gavin. Gavin har precis köpt badhuset i Ekeby och tänker göra
all upprustning i huset med rätt metoder och material. Det gillar vi!
Det här huset som står mittemot badhuset har han redan fixat upp galant. Det rymmer 6 lägenheter och är sjuhundens fint med fönster i original. 
Ville inte riktigt sluta fota det fina huset med päronträden som klängde längs gaveln.
badhuset mittemot är också otroligt fint i sitt hårdbrända kakel i olika nyanser och färger. 
Och ingången gör en inte det minsta besviken med sin vackert smidda skylt.
Här ser Gavin minst lika imponerad ut som jag och Helene var av teglet. Det är ju som sagt, hans hus nu.
Väl inne i badhuset låg det lite bråte mest överallt vilket gjorde att jag inte kunde ta något bra översiktskort över hur fantastiskt fint det egentligen är där inne. Den här 30-tals lampan  tex. låg skrotad i en liten soppåse i ett hörn.
Och elementen, elemente! De var kvar som allt annat från badets glassiga dagar.
Och den här lilla vackra glaskoppen spred god doft i trapphuset.
Karen där arbetarna tvättade sig innan bastun var också fina. I den finaste Skromberga-leran. Åh!
Och till och med fanns där badbiljetter kvar i ett av de alla vackra skåpen.
När vi var klara med badhusen åkte vi till den här underbara damen Ann-Magret som roligt nog var kusin med Jarl Kulle. Hon sa även att jag fick bo i bostaden om jag hade vägarna för bi Ekeby och behövde forska lite.

Hon visade sin arbetarbostad som såg ut precis som den hade gjort när hennes mamma levde. I trädgården hade hon även Sydneyplattor (sådana som man i skromberga skapade och skickade över världen till sydney opera hus). Det slutade med att jag fick en med blå glasyr. En alldeles egen sydneyplatta.

En riktigt fin dag med många möten med eldsjälar.


Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall