1/17/2016

Just nu i väntans tider spånar jag på hur vi kan göra lägenheten finare inför nedsläppet.
Vi väntar fortfarande på Norrgavelsoffan som vi beställde för drygt 4 veckor sedan. Det skulle ta i regel 6-8 veckor för att få den hemlevererad så vi har väl runt 3-4 veckors väntan kvar tills vi kan ställa in den i vardagsrummet och ändra om. Till soffans ankomst skall vi även ha hunnit inhandla tre eller två furuskåp IVAR från IKEA. Just nu är samtliga skåp slut på samtliga varuhus eftersom det varit problem med produktionen i fabrikerna har vi fått höra. Så även på dessa skåp väntar vi otåligt.

Samtidigt som vi väntar och väntar på många ting just nu, spånar jag i väg på hur vi skulle kunna göra om köket. Lisa och Max, våra vänner som bor i en nästan lika dan lägenhet i huset bredvid oss har börjat göra om sitt kök så som vi tidigare spånat på Jonas och jag. Vi funderade på att fräsa och skapa nya skåpsluckor i MDF för att sedan måla dem. På så sätt gör man om ett kök relativt billigt och lätt. I en av de senaste upplagorna av Gård och Torp får man även denna metod förklarat. Där visar dem på hur de med MDF skivor, fräs och ursprungliga stommar, gjort om ett kök.

Jag har med hjälp av Illustrator skissat fram detta förslag:






 Jag har alltid gillat mindre luckor i 30-tals kök och tänkte att det skulle bli fint hos oss istället för att behålla den ursprungliga formen av vårt trista Marbodalkök som har liggande luckor högst upp och stående skåpluckor nedtill. För tillfället är de liggande skåpen högst upp på köket dö-yta som sväljer föremål som man sällan eller nästan aldrig kan eller vill ta ner då man påkar i köket. Detta skulle jag vilja ändra så att köksluckorna går hela vägen upp över dessa luckor så att man kan se vad som finns där direkt när man öppnar köksskåpen. Jag har även fogat in ett finare galler över kylskåpet i kryssmönstrad perforerad plåt som man ofta hittar i gamla kök från 30-talet och framåt där det är ventiler eller behöver släppas genom lite luft.

Då den enda bilden som finns på vårt kök sedan mäklarannonsen ej är fotograferad rakt framifrån fick jag utgå från lägenheten som är till salu ovanför oss. Vårt kök såg vid inflytt ut likt nedan. Det vi har ändrat är handtagen, målat kakelfogen svart samt målat väggarna med en grå bröstning med list.


Lägenheten ovanför oss som är till salu har ett supertrist kök med den fulaste sortens svart kakel. Men för att kunna spåna fram hur vi skulle kunna göra om vår kök med endast lite nya skåpluckor och nya handtag fick jag använda mig av denna bild och photoshoppa fram ett någerlunda resultat.




Mitt resultat blev likt nedan. Mindre luckor nedtill ovanför diskbänken och högre ovanför. Fina snabelhandtag och äldre draghandtag till lådornas luckor. Se nedan och ha i åtanke att photoshop inte är världens bästa program att använda när man vill skissa på kök. Jag har helt enkelt klippt och klistrat mig fram till en prototyp.


Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall