9/30/2014

Det är just vissa dagar då man sitter på jobbet,
åker bussen till stan, lyssnar på musik i öronen eller
spatserar hem efter en lång promenad som jag ibland
börjar drömma. Ni vet, drömma de där drömmarna som
handlar om hus, ett eget ställe, en lägenhet med fina tapeter
där man kan sitta framför brasan, sätta sina leriga stövlar vid 
dörren på den grova mattan, slänga sig i soffan och mysa med
en kopp te framför en serie. Ett ställe, en lägenhet, ett hus
där allting är ens eget. Ens egen skapade vrå där man med
omsorg valt ut de finaste ting att inreda med, de ting som
gör att man de gråaste av dagar mår som en sol inombords.

Just nu letar jag och Jonas lägenhet. I kväll ska vi även kika på en
lägenhet i Enskede som verkar fin och fantastiskt på alla sätt och vis.
Och även om det är fantastiskt att få köpa en lägenhet så längtar halva 
mitt inre mot att flytta till  hus där jag kan få ha en kryddträdgård utanför
köksdörren. Där jag kan få odla grönsaker och plocka äpplen i de äppelträd
som skulle planteras i trädgården såklart. Och jag hade velat bo på landet, en bit
från stan så att man hade haft nära till men ändå bott en bit därifrån. 

Och en dag så skall jag bo i hus om så på Österlen eller utanför Göteborg.
Det spelar nog inte så hemskt mycket roll. Och jag skall ha trädgårdsland,
självhushåll så gott det går, ateljé och allt annat fint därtill. 

Och vist, drömma får man väl göra när man bor på 58 kvadrat andrahand
i en lägenhet med pappersväggar där man hör barnskriv 06.45 på morgnarna.


Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall