11/12/2015






Fotona lånade från (www.butiklanthandeln.se)

Det här med att hitta rätt nyanser av färg för målning inomhus verkar vara det svåraste som finns. När Jonas och jag letade efter grå färg till köket och kom hem med en lilatonad grå, när vi letade gul till sovrummet som visade sig vara limegrön och som nu när jag försöker hitta rätt grå att måla vårt fina nya skåp med.

Jag åkte i går efter jobbet med tunnelbanan till Bohemian Bird i Vasastan för att köpa två burkar Annie Sloan Chalk Paint. Jag kikade snabbt på färgproverna och tog den grå nyans som såg mest ut att luta mot varmare färger och ej mot violett,blå, eller röd. När jag kom hem och mixade de två burkarna med French Linen och Old White blev nyansen toppen i burken. När den sedan målades på skåpet tonade den sig mot det lila/röda hållet en aning då den torkat.

Skall det verkligen vara så här svårt att hitta rätt nyans undrar jag för mig själv? Kan det inte finnas en grå färg som är ljus, varm, som ej går mot blått/rött/violett utan som är en klassisk grå nyans utan annan blandning av nyanser.

Jag vill att skåpet skall se ut i nyansen som de skåp jag funnit på butik lanthandeln's hemsida (se foton därifrån)

Jisses att det skall vara så här svårt att hitta rätt nyans alltså. Kan de inte göra en Ultimate Grey som inte lutar åt något håll alls än just svart och vitt?




Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall