11/19/2015



VINTERLISTA 2015

Babes in Boyland, en blogg som jag läser flitigt p.g.a alla vackra bilder och tips på inredning och mat har lagt upp en vinterlista med saker som de gillar med vintern. Jag kände direkt att det skulle vara mysigt att svara på samma frågor fast på min blogg. Så, här kommer deras lista men med mina svar om just Vintern.

Vinterlistan

 1. Vad är det bästa med vintern? Det bästa med vintern för mig är knarrande snö under skorna, tystnaden som uppstår på gatorna i stan när den första snön fallit och man snörar på sig skorna och går ut i månskenet. Jag älskar ljuset som snön för med sig och jag tycker om doften av kalla dagar och friska vindar. För att inte prata om alla julmarknader att spatsera på där de säljer varm glögg och jag får hålla Jonas i handen. Drömmen!

 2. Vad kommer du äta i vinter? Jag kommer försöka mig på att göra en Madebymary's Gräddiga julgryta med sojabitar, (rödvin) och färska champinjoner. Grytan ser drömsk ut och jag kan tänka mig att den skulle passa perfekt till kokt mjölig potatis och röd vinbärsgelé. Mums! Ut över detta kommer jag nog som vanligt att småäta på en och annan marsipanjultomte samt chokladkalender eftersom jag älskar gammal belgisk choklad som finns däri.

3. Vad kommer du dricka i vinter? Jag har haft turen att inte tappa kaffesuget under min graviditet. Jag älskar kaffe precis lika mycket som förut och häller gärna i mig livsmedelsverkets 3 koppar om dagen. Ut över kaffe kommer jag att dricka lite lagrad julmust som jag tycker om. Vanlig julmust smakar som light cola för mig och faller mig inte i smaken.

4. Hur kommer du fira jul? Jag kommer att åka hem till Skåne runt 21.e december för att fira hos familj och träffa vänner över en julfika eller två. Jonas skall fira med mig i år då vi inte riktigt kan vara 100% säkra på att Solveig vill vänta med att komma till den 1.e februari då vi har beräknat BF. Bebisar har ju tyvärr en tendens att födas när de bäst vill själva och inte alls det specifika datum som barnmorskan har nedskrivet i sina papper (skämt och sido, hon får komma när hon är färdigbakad och vill) Självaste julafton spenderas hos Mormor som alla år där innan, dagen efter spenderas hos syster i Torsås. En andra julafton kan man säga!

5. Vilka är dina bästa julpyssel-tips? Jag gillar att julpyssla men kommer aldrig ihåg året efter vad jag gjort året därpå. I år skall jag försöka mig på att göra kristyränglar att hänga i granen. Och jag skall försöka att göra dem fina och inte kladdiga och utsmetade som de man gjorde i lågstadiet och gick och sög på i granen när ingen såg.

6. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan? För ett år sedan längtade jag efter den årliga resan till Berlin mellan jul och nyår, till julbak, julmys och julledighet. Vill alltid vara ledig vid jul och räknar ner mina tre sista veckor på kontoret nu innan jag blir ledig inför BF.

7. Vad kommer du lyssna på? Jag brukar lyssna på en blandning av massor av kända jullåtar under vintern. I år har jag även snöat in på Joel Alme's senaste svenska album som är helt fantastiskt fint. Detta album vid namn "Flyktligan" går varmt i mina lurar.

8. Vad läser du? Jag är så dålig på att ha tid att läsa böcker även om jag så hemskt gärna skulle vilja. Kanske borde jag ta tag i läsandet när jag är ledig och ensam hemma i lägenheten om ett par veckor. Harry Potter bok #6-7 har jag nämligen inte hunnit läsa ännu. Och det känns som att ledigheten innan jul och BF vore ett perfekt tillfälle att ta igen lite läsning på.

9. Vad tittar du på? Serier. Just nu följer jag och Jonas "Bonde söker fru" varje onsdag, "100 procent bonde", "Det sitter i väggarna", "Allt för Sverige" samt så sträckkollar vi alla säsonger av 30 rock på kvällarna. Måste nog även erkänna att jag saknar LOST, så det kan hända att ett eller annat LOSTavsnitt dyker upp mellan resterande avsnitt.

10. Vad var bäst med hösten?  Allt. Hösten och tidiga våren är mina bästa årstider. Jag älskar den friska luften, att ha kofta och halsduk och alla röda löv. Hur kan man inte vilja leva i en krispig och friskt solig höst-/vårdag året om?

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall